Nederlanders dagen Pearle en Belgische opticiens uit

Nederlanders dagen Pearle en Belgische opticiens uit

De Nederlandse optiekketen Eyelove komt naar België. Er is ruimte doordat het aantal zelfstandige opticiens daalt, maar Hans Anders en Pearle zullen hun positie hard verdedigen. Dit jaar nog wil de Nederlandse uitdager van Hans Anders en Pearle tien winkels openen in België. Het mikt op zogenaamde shops-in-shops: winkels in bestaande winkels. De Nederlanders willen proberen om een verkoophoekje te krijgen in Belgische apotheken.

Dat vraag rijst of apothekers dat wel willen. Sommige zullen er graag op ingaan om hun winst op te krikken, denkt Lieven Zwaenepoel, de voorzitter van de Belgische apothekersfederatie. 'Dan denk ik aan kleine apotheken of de apotheekketens. Maar heel wat zullen steigeren. De term 'shop' alleen al stuit hen tegen de borst, omdat ze zich niet beschouwen als een winkelier, maar een zorgverlener.'

Hard terugslaan

60%Zelfstandige optiekzaken zijn goed voor zo'n 60 procent van de brillenverkoop in België. De rest is voor ketens.

Een grotere uitdaging voor Eyelove, wordt inbreken op de Belgische brillenmarkt. In België wordt de markt verdeeld door de klassieke zelfstandige opticiens, die goed zijn voor naar schatting 60 procent van de brillenverkoop, en ketens zoals Hans Anders en Pearle, die zo'n 40 procent controleren.

'Die ketens zullen een concurrent niet met open armen ontvangen', zegt Frank Van de Perck, de directeur van de Belgische divisie van de Japanse brillenglazen- en lenzenproducent Hoya. Als budgetspeler Eyelove erin slaagt klanten te verleiden, zullen Hans Anders en Pearle met kortingen terugslaan om hun positie te beschermen.

Bovendien zijn er naast Eyelove nog kapers op de kust. De Franse keten Alain Afflelou heeft al enkele winkels geopend in België. Ook Duitse ketens lonken naar ons land. Dat buitenlandse ketens kijken naar België, komt doordat de zelfstandige opticiens nog een groot deel van de markt controleren.

Segmenten

In de komende jaren zal hun aantal dalen. 'Omdat ze niet slagen in te spelen op de opkomst van de ketens of omdat de uitstroom van oude opticiens groter is dan die van nieuwe', zegt Van de Perck. 'Ik schat dat de zelfstandigen tegen 2030 nog 40 tot 50 procent van de markt zullen controleren.'

In de afgelopen jaren is markt ingrijpend veranderd, door de komst van de goedkope ketens. 'Alle segmenten worden nu bediend', zegt Van de Perck. 'Sommige mensen zijn blij met een goedkope bril, maar veel mensen blijven naar klassieke opticiens gaan. Ogen zijn belangrijke zintuigen en daarom willen veel mensen veel spenderen aan een goede bril. De prijzen van brillen variëren tegenwoordig van 50 tot 1.000 euro.'

Bron: De Tijd