“ER WORDEN TOCH GEEN SLECHTE GLAZEN MEER GEMAAKT?”

“ER WORDEN TOCH GEEN SLECHTE GLAZEN MEER GEMAAKT?”

Deze opmerking moet ik regelmatig aanhoren tijdens inspiratiesessies, training on the job of teamtrainingen. In mijn optiek een onbegrijpelijke quote van vaak oudere en soms zelfs jonge opticiens. De ellende is dat zij het net zo lang blijven herhalen, dat ze er vervolgens zelf in gaan geloven. En erger nog, ze vallen er ook jonge leergierige opticiens mee lastig! En die raken er volledig van uit balans, omdat ze dit soort verwarrende informatie niet kunnen plaatsen.

Harry Dickhoff
De optiekbranche is in volop beweging en stilstand leidt onherroepelijk tot achteruitgang. Anticiperen op de veranderende marktomstandigheden is noodzakelijk en werkt heel motiverend als je dit met de juiste partners doet. Het helpen bij het omdenken naar een nieuwe visie op optiek vormt mijn ambitie. Als adviseur, trainer en coach werk ik voor de zelfstandige opticiens in de Benelux.
Dit artikel werd gepost op de blog van opticalsupporthttp://www.opticalsupport.nl

Stop s.v.p. met dit soort ‘belemmerende overtuigingen’!

‘Harry wees nou eerlijk, jij hebt tenslotte bij Zeiss en Essilor gewerkt. Jij weet toch dat al die glazen op dezelfde machines worden gemaakt?’ Ja, inderdaad weet ik als voormalig productmanager brillenglazen veel over inmeet-, calculatie- en productietechnologieën. En ik heb nog steeds passie voor de vele innovaties, die door de top leveranciers op de markt worden gebracht. R&D teams draaien op volle toeren om de bestaande ongemakken van brillenglazen tot een minimum te reduceren. Dus u begrijpt mijn frustratie als ik weer eens met deze vraag wordt geconfronteerd.

Mag ik het langs deze weg eens uitleggen? Even een paar feiten:

  • Digital surfacing stelt de fabrikant tegenwoordig in staat om punt voor punt beide glasoppervlakken te bewerken. Door de voorkant en de achterkant op elkaar af te stemmen kunnen zij de beeldkwaliteit optimaliseren.
  • Freeform houdt in dat je diverse sterkteprofielen met een steeds hogere nauwkeurigheid in het oppervlak van het glas kan aanbrengen.
  • Alle glazen die niet sferisch zijn mag je (vaak ten onrechte) asferisch of atorisch noemen.

Maar wat voor parameters geef jij als opticien mee met je bestelling en hoe heb je die ingemeten? Hoe verwerkt jouw leverancier al die parameters tot een volledig gepersonaliseerd glasdesign? Helaas zijn er zijn plenty Aziatische glasleveranciers die ouderwetse jaren 90 multifocale glasdesigns in een modern jasje leveren. Deze glazen zijn dan wel geproduceerd met digital surfacing en ‘freeform’, maar hebben niets te maken met volledig gepersonaliseerde dubbel atorische glazen. Ook al worden ze op dezelfde machines gemaakt als de echte maatwerkglazen. Het blijft ouderwetse optiek met inmiddels onnodig geworden beeldvervormingen en de daaruit voortvloeiende ongemakken.

De afgelopen 15 jaar is er op gebied van brillenglazen meer veranderd dan in de complete vorige eeuw. Het is echt waanzinnig wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. De nieuwste generatie gepersonaliseerde brillenglazen bieden een fantastische en onovertroffen beeldkwaliteit. De lifestyle van de klant was in 1990 heel anders dan het digitale leven, waarin de klant nu met zijn ogen moet overleven. Dus waarom nog die oude glasdesigns in nieuwe jasjes verkopen als maatwerk? Leef optiek in al je poriën en verdiep je in deze prachtige innovaties, laat dat je passie zijn. En ben je onzeker om de stap te maken naar al deze nieuwe technieken, zorg dan in ieder geval dat je optimaal geïnformeerd en goed getraind bent.

Een monteur van vooraanstaande automerken mag ook al lang niet meer met een stroboscoop en een schroevendraaier de ontsteking afstellen. Hij heeft daarvoor een innovatief instrument nodig, met geïntegreerde high-tech computerprogramma’s. En bovenal, hij moet verplicht bijscholingen volgen, anders mag hij zelfs niet meer aan die auto’s ‘sleutelen’.

Je bent immers nooit te oud om te leren. Gelukkig ontmoet ik steeds meer vooruitstrevende en doorgewinterde ‘oudere’ opticiens en leermeesters tijdens mijn werkzaamheden. De meeste zijn ondertussen net zo enthousiast over het sterk verbeterde kijkcomfort van de echt gepersonaliseerde maatwerkglazen. Deze opticiens zijn de uitdaging aangegaan en maken optimaal gebruik van de innovatieve meetinstrumenten.

Er zijn helaas ook nog opticiens die roeptoeteren dat deze meetzuilen niet nauwkeurig meten. En ze gaan soms helemaal in de fout door de met de zuil gemeten waarden met een PD-meetlatje en stiftje te controleren. Dat is zo 1990! De klant heeft bewust voor jou en jouw vakmanschap gekozen en is daarvoor gelukkig nog een keer juist bij jou binnengestapt. Die klant wil gewoon van jou vernemen wat voor hem of haar de beste kijkoplossingen zijn. Durf het verschil in deskundigheid en de daaruit voortvloeiende beeldkwaliteit nog groter te maken. Biedt oplossingen die het leven van de klant nog aangenamer zullen maken. Ze willen dat van jou horen en niet van een kennis, collega of een familielid. Of erger nog, van een andere opticien die de stap naar echt maatwerk al heeft gemaakt .

Dus old school opticiens, val mij alstublieft niet meer lastig met de vraag: “Harry, er worden toch geen slechte glazen meer gemaakt?” Mijn antwoord zal steevast zijn: Nee, maar wel steeds betere!